wykropkowana
Temat: Spitfire mk XIV
...była niewiarygodna, gdyż trudno znaleźć w przepaści sieci oraz w książkach lepiej udokumentowane analizy, z fotokopiami itp. Ja przynajmniej takiej nie widziałem, tym bardziej w polskich monografiach. Życzyłbym sobie ogólno dostepnych publikacji opartych o tak ciekawe wyniki testów maszyn w locie. A zebranie w jednym miejscu tylu oryginalnych testów z lat wojny po prostu robi na mnie wrażenie. Nie jest winą autorów strony, iż testy prowadzone w Royal Aircraft Establishment w Farnborough prowadzono tak jak prowadzono. Jakiekolwiek pretensje zgłaszaj do RAE, nie do mnie ani autorów strony - jeżeli ograniczyli się wyłącznie do zamieszczenia kopi - tak jak w przypadku Spit I vs. Emil . Ewentualnie do autorów porównań "autorskich" jak np. G/K z późnymi Spitami - pamietam, iż Kuba P. miał jakieś uwagi. Na mnie i tak robią wrażenie iloscia zebranego materiału archiwalnego....
Źródło: dws.org.pl/viewtopic.php?t=14148
Temat: Polacy na Typhoonach
Nie zapominajmy, że to Polacy "uratowali" Typhoony od "uziemienia". Gdy samoloty te weszły do służby pod koniec 1941, buffeting i odwrócenie lotek w nurkowaniu było przyczyną wielu wypadków (przekraczających liczbą straty bojowe!). Pracujacy w Royal Aircraft Establishment F/Lt Tadeusz Czaykowski i P/O Władysław Fiszdon, eksperci w dziedzinie wytrzymałości strukturalnej i zmęczenia materiałowego, uratowali wraz z technikami Hawkera program Typhoon/Tempest wykrywając źródło wady w zmęczeniowym uszkodzeniu węzła transportowego w tylniej części kadłuba i opracowali w miarę prosty sposób na jego naprawienie. No ale kto by tam o nas pamiętał...
Źródło: dws.org.pl/viewtopic.php?t=7778
Temat: Wieczny konkurs - odsłona trzecia
...Rotol Ltd. Capt. L. Bryana Greensteda. Pierwsze loty próbne wykazały niedostateczną stateczność kierunkową, w związku z czym maszyna otrzymała wkrótce powiększony statecznik pionowy i ster kierunku. Dalsze próby przebiegały bez problemów, ale i bez specjalnego priorytetu, tak że do października 1945 roku MB-5 spędził w powietrzu zaledwie 40 godzin. W tym samym miesiącu maszynę po raz pierwszy zaprezentowano publicznie na lotnisku Royal Aircraft Establishment w Farnborough. Próby przeprowadzone na początku 1946 roku przez ośrodek doświadczalny RAF Aeroplane & Armament Experimental Establishment (A&AEE) w Boscombe Down wykazały znakomite własności nowego myśliwca. A&AEE w swoim raporcie z prób pochwalił zarówno projekt, ogólną koncepcję konstrukcyjną samolotu, jak i szczegółowe rozwiązania techniczne, dzięki którym MB-5 był prosty w...
Źródło: dws.org.pl/viewtopic.php?t=11652
Temat: Spitfire mk XIV
Racja Darku. Royal Aircraft Establishment at Farnborough June 1940 Spitfire IA K.9791 with Rotol constant speed propeller Me 109E-3 Werk-Nr 1304 Comparitive trials between the Me 109E-3 and "Rotol" Spitfire IA Chyba ulegam przemęczeniu, nie tylko ja.... Zapomniałem o tym Emilu - a ostatnio własnie go Darku malowałeś I trochę namieszalem, więc się prostuję - oryginalne testy z E-3 są na stronie, Spit wypada w nich jednak lepiej niż E-3,...
Źródło: dws.org.pl/viewtopic.php?t=14148
Temat: Artykuł Gruszczyńskiego w Lotn. 9/06 + dywagacje o silnikach
Problem polegał na tym, że Anglicy wcale nie chcieli konstruować podwójnej gwiazdy na bazie Mercurego... Zamiast "normalnej" podwójnej gwiazdy robili Taurusa, podwójną gwiazdę z zaworami tulejowymi, który to silnik był wielką tajemnicą, a okazał się wielką klapą. W Anglii projektant silników Harry Ricardo sporządził w 1927r. dla RAE ( Royal Aircraft Establishment) raport, w którym zawarł koncepcję silnika lotniczego z rozrządem suwakowym, i przewidywał, że silniki z normalnym rozrządem nie będą w stanie w przyszłości mogły przekroczyć mocy 1500 hp. Doprowadziło to do prac nad silnikami z rozrządem suwakowym w firmie Napier i w firmie Bristol. W firmie Napier powstał silnik rzędowy w układzie H chodzony cieczą (późniejszy słynny Sabre montowany w Tempestach). W...
Źródło: dws.org.pl/viewtopic.php?t=15390